چگونه لنت ترمز ساخته می شود؟
( یه چیزی تو مایه های درست کردن نون های وافل هست)
اگر تا به حال مجموعه مستند “چگونه ساخته می شود” در شبکه تلویزیونی دیسکاوری را دیده اید، توصیه نمی کنم آن را دنبال کنید، زیرا با تماشای همه چیز از نحوه ساخت هات داگ گرفته تا نحوه ایجاد لنت ترمز شیفته تماشای آن خواهید شد. اعتراف میکنم، من این برنامه را در نتفلیکس به شدت دنبال کردهام (که باعث ناراحتی همسرم شد).
شباهت درست کردن وافل با لنت ترمز
من در آخر هفته ها دوست دارم در وافل پز خودم نون وافل درست کنم، چندین روش پخت غذا پیدا کردم، از جمله مواردی برای وافل های بدون گلوتن.
متوجه شدم که ساخت وافل در وافل ساز به نوعی مثل ساخت لنت ترمز است.
نحوه ساخت “پودر یا خمیر اولیه” دستور العمل منحصر به فردی است که هر تولید کننده آن را دوست دارد،
مانند ترکیب ۱۱ گیاه و ادویه برای کی اف سی. چیزهای زیادی در تهیه هر دستور غذا صرف می شود، مانند مخلوطی از الیاف و مواد لاستیک، ترکیبات کربن، شیشه یا فایبرگلاس، کولار و سایر مواد استفاده شده رزین ها . من این وافل ها (مواد شیمیایی ذکر شده) را نمیخورم، اما از وافلهای خانگی خود به عنوان لنت ترمز هم استفاده نمیکنم. لنت ترمز پیچیده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد.
به گفته اندرو مارکل از Brake and Front End، “حتی با وجود اینکه این قطعات میزان تحرکشان صفر است، اما لنت ترمز معمولا یکی از سخت ترین اجزای مهندسی و ساخت یک وسیله نقلیه است.”
عناصر لنت ترمز
اما چگونه لنت ترمز ساخته می شود؟ یکی از مهم ترین عناصر آن، صفحه پشتی یا دیاق است. همه لنت های ترمز باید دارای یک صفحه پشتی برای نگه داشتن مواد ترمز در برابر کالیپر و فشار باشند، که پس از پرس عملیات ترمز به بیرون رانده شده یا در مقابل روتور فشرده می شود. صفحات پشتی یا دیاق معمولاً از فولاد با ضخامت معین (که بستگی به کاربرد آن دارد) ساخته می شوند. نوع فولاد مورد استفاده می تواند متفاوت در مقاومت آن در برابر خوردگی و لایه لایه شدن ایجاد کند.
لنت های ارزان تر با فولاد سیاه ساخته می شوند که ممکن است ناخالصی هایی داشته باشند.
اما یک لنت ترمز با کیفیت از فولاد آبدیده و روغنی استفاده می کند زیرا تمیزتر است و در برابر خوردگی مقاوم است. برخی از تولیدکنندگان این کار را یک گام فراتر میگذارند، صفحه پشتی را گالوانیزه میکنند و پس از ساخت لنت ترمز از عملیات حرارتی استفاده میکنند تا از کیفیت و زمان عملکرد بهینه اطمینان حاصل کنند.
پس از اینکه صفحات پشتی با یک پرس شکل گرفت، “آرد یا پودر” برای لنت ها ساخته می شود، از جمله مواد برای یک نوع لنت ترمز خاص، خواه یک لنت ترمز اورگانیک، لنت ترمز سرامیکی یا لنت ترمز نیمه فلزی باشد. سپس این ترکیب برای هرلنت ترمز وزن شده و در قالبی که شبیه یک قالب نون وافل بزرگ است ریخته می شود. به هر حال چه کسی نون وافل را دوست ندارد؟
در طول فرآیند قالبگیری، مواد چسبنده تشکیل دهنده لنت با استفاده از فشار و حرارت بالا به صفحه پشتی متصل میشوند. برخی از مواد از طریق سوراخهای صفحه پشتی برای افزایش ماندگاری در آنچه که قالبگیری انتگرال یا به اختصار IM نامیده میشود، وارد میشود. IM تنها یک روش برای اتصال مواد چسبنده لنت ترمز است. همچنین یک فرآیند باندینگ مکانیکی وجود دارد که برخی از تولیدکنندگان از آن با کوبیدن دندانهای کوسهمانند به صفحه پشتی و ایجاد شیار در آن استفاده میکنند. این کار باعث می شود که لنت یک چسبندگی مکانیکی روی صفحه پشتی داشته باشد تا از لایه برداری و کنده شدن مواد جلوگیری شود.
پس از اینکه مواد چسبناک لنت ترمز بر روی صفحه پشتی چسبانده شدند، لنت های ترمز را در اجاق قرار می دهند تا خشک شوند. گرما برای فعال کردن و جامد کردن رزینها، بایندرها و سایر مواد و خروج گازهای به دام افتاده استفاده میشود.
این فرآیند به لنت ترمز عملکرد ثابت و بهتری در طول عمر قطعه می دهد. در مرحله بعد، لنت های ترمز درگوشه های آن پخته می شود و شکاف ها در وسط آن بریده می شوند. آخرین مرحله جایی است که لنت ترمز را تا ارتفاع مناسب برای کاربردی که دارد ساییده میشود. پس از آن، به برخی از لنت ها رنگ ضد خوردگی پاشیده می شوند و برچسب زده و بسته بندی می شوند تا به فروشگاه شما ارسال شوند، قبل از اینکه به تکنسین یا یک فروشنده که آنها را نصب می کند فروخته شوند. فرآیند تولید خیلی ساده به نظر می رسد، اما اینطور نیست.
↵ گردآورنده و ترجمه مقاله: دکتر ایمان شادمندقانع
برای خرید لنت های باکیفیت، به منوی محصولات شرکت فولاد ریخته گران توس مراجعه کنید.
بدون دیدگاه