بلبرینگ

درباره بلبرینگ ها بیشتر بدانیم

بلبرینگ ها چرخ دنیا را در حال چرخش نگه می دارند. به چرخ‌ها اجازه می‌دهند تا با حداقل اصطکاک بچرخند و همچنین کمک می‌کنند چرخ‌ها و توپی‌ها در مرکز و تراز بر روی محورها یا دوک‌های محور مربوطه خود قرار گیرند.

مانند بسیاری از قطعات دیگر در خودروهای مدل جدید، بلبرینگ چرخ ها طوری طراحی شده اند که عمر مفید یک وسیله نقلیه معمولی را حفظ کنند. بسیاری از ماشین‌ها در حالی که بلبرینگ هایشان سالم هستند، به انبار زباله می‌روند. با این حال، در برخی دیگر خودروها ممکن است با اینکه هنوز بیش از ۱۰۰,۰۰۰ مایل کار نکرده اند رولبرینگ هایشان خراب شود. هر چه مسافتی که طی می کنند بیشتر شود، احتمال شکست و خرابی بلبرینگها بیشتر می شود.

بلبرینگ ها چگونه آسیب می بینند؟

بد رانندگی کردن، دور زدن های ناگهانی و شدید و پیمودن مسافتهای زیاد در جاده‌های ناهموار، همگی می‌توانند سایش بلبرینگ های چرخ را تسریع کنند. اگر آب به داخل توپی وارد شود، آب (به خصوص آب نمک) نیز می تواند مجموعه ای از بلبرینگ های چرخ را خراب کند. این مورد زمانی پیش می آید که یک وسیله نقلیه از میان آب های سیلابی در عمق آب رانده شود.

آب داخل توپی باعث تخریب گریس و ایجاد زنگ زدگی می شود که سطوح بلبرینگ را خورد می کند.علامت کلاسیک خرابی بلبرینگ چرخ، صدای چرخ است. اغلب یک بلبرینگ نامناسب صدای جیر جیر یا غرغر، زمزمه یا جیغ تولید می کند که فرکانس آن با سرعت خودرو تغییر می کند. صدا ممکن است بیاید و برود یا فقط در هنگام رانندگی با سرعت مشخص متوجه آن شوید. در هر صورت، نویز یک چرخ همیشه باید بررسی شود تا مشخص شود چه چیزی باعث آن می شود. صدا یا لرزش ممکن است از کشیدن لنت ترمز یا به دلیل سایش ناهموار آج روی لاستیک باشد.

بلبرینگ های چرخ‌ها در اکثر خودروها و کامیون‌های دیفرانسیل جلو (FWD) و چرخ‌محرک عقب (RWD) مدل آخر، بخشی از مجموعه توپی مهر و موم شده هستند یا در داخل یک کارتریج مهر و موم شده نصب شده در جعبه  فرمان قرار دارند.

نحوه چک کردن بلبرینگ های چرخ

برخلاف بلبرینگ های چرخ قابل تعمیر در خودروهای قدیمی‌تر که می‌توان آن‌ها را جدا کرد، تمیز کرد و بازرسی کرد، امروزه اکثر بلبرینگ‌های چرخ برای همیشه آب‌بندی شده‌اند – که بازرسی مستقیم آنها را دشوار می‌کند.

بهترین راه برای بررسی بلبرینگ چرخ این است که چرخ را با دست بچرخانید در حالی که احساس لقی یا ناهمواری می کنید و برای بررسی لق بودن تایر را تکان دهید. بیشتر بلبرینگ های چرخ مهر و موم شده تقریباً بدون بازی (حداکثر کمتر از ۰.۰۰۴ اینچ) هستند. اگر بلبرینگ ها شل یا ناهموار هستند، باید تعویض شوند.

اگر یک بلبرینگ چرخ در یک وسیله نقلیه با مسافت پیموده شده از کار بیفتد، به احتمال زیاد بلبرینگ های چرخ دیگر احتمالاً به همان نقطه رسیده اند و به زودی باید تعویض شوند.

توصیه می شود هر دو بلبرینگ چرخ جلو یا هر چهار بلبرینگ چرخ را به طور همزمان تعویض کنید تا خطر خرابی خطرناک بلبرینگ چرخ در جاده کاهش یابد.

 

علت خرابی بلبرینگ هاعلت خرابی بلبرینگ ها

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است نیاز به تعویض بلبرینگ چرخ داشته باشد این است که سنسور سرعت چرخ در داخل آن خورده یا آسیب دیده باشد یا از نظر الکتریکی از کار افتاده باشد. سنسورهای سرعت چرخ در برخی مجموعه‌های توپی را می‌توان به‌طور جداگانه در صورت وجود مشکل در سنسور تعویض کرد، اما در برخی دیگر، در صورت خرابی سنسور، کل مجموعه توپی باید تعویض شود (حتی اگر بلبرینگ‌ها هنوز در شرایط خوبی باشند). این یک تعمیر گران قیمت برای یک چراغ ABS روشن است، اما بدون هاب و سنسور جدید، چراغ ABS خاموش نمی شود و سیستم ABS کار نمی کند.تعویض بلبرینگ خراب چرخ اغلب به ابزار خاصی نیاز دارد: نوعی از کشنده توپی برای بلبرینگ های چرخ جلو در بسیاری از اتومبیل های FWD و کامیون های ۴WD، یا یک پرس هیدرولیک برای جایگزینی یاتاقان های محور عقب در اتومبیل یا کامیون RWD. انجام صحیح این کار به مهارت خاصی نیاز دارد و اگر اشتباه انجام شود بلبرینگ های جدید ممکن است آسیب ببینند یا زودتر از موعد خراب شوند.یک هاب یا مهره اکسل جدید (و یا پین های فنری) همیشه باید به مشتریانی که در حال تعویض بلبرینگ چرخ هستند توصیه شود. اگر مشتری در حال باز و بست یا تعویض بلبرینگ های چرخ قابل تعمیر در خودرو یا کامیون قدیمی تر است، کاسه نمدهای جدید و همچنین گریس بلبرینگ چرخ مناسب ضروری است. هرگز نباید از گریس معمولی برای روغن کاری بلبرینگ چرخ ها استفاده کرد. همیشه از گریس بلبرینگ چرخ با دمای بالا استفاده کنید.به عنوان یک قاعده، گریس های معمولی و گریس های ترکیبی باهم سازگار نیستند و نباید با هم مخلوط شوند. اگر گریس‌های ناسازگار با هم مخلوط شوند، این ترکیب ممکن است در دمای بالا شکسته شود و بلبرینگ های چرخ‌ها در سرعت بالا بدون روغن کاری کافی خشک شوند.در خودروهای قدیمی بدون بلبرینگ چرخ‌های پلمب شده، تمیز کردن، بازرسی و بسته‌بندی مجدد بلبرینگ های چرخ معمولاً هر ۳۰۰۰۰ مایل توصیه می‌شود (اگر وسیله نقلیه در خارج از جاده یا از میان گل و لای یا آب در اعماق توپی رانده می‌شود، زودتر توصیه می‌شود). در تریلرهای قایق، بلبرینگ چرخ ها باید هر فصل دوباره باز و بست شوند، زیرا چرخ ها اغلب در آب غوطه ور هستند.مشتری شما ممکن است به یک پرس پلمب کننده برای نصب کاسه نمد جدید روی خودروی قدیمی نیاز داشته باشد. استفاده از برس برای اطمینان از اینکه پلمب مستقیماً هدایت می شود و در حین نصب خم نشده یا آسیب نمی بیند (که می تواند باعث نشت گریس آن شود) مهم است. هنگام تعویض بلبرینگ های چرخ در خودروهای قدیمی که دارای بلبرینگ های مهر و موم یا توپی نیستند، بلبرینگ ها باید به گونه ای تنظیم شوند که میزان بازی مشخص شده توسط سازنده وسیله نقلیه را مجاز میداند. در بیشتر موارد، بلبرینگ های چرخ نباید از قبل بارگیری و جا زدن بسته شوند.


 

↵ گردآورنده و ترجمه مقاله: دکتر ایمان شادمندقانع

 

برای خرید بلبرینگ انواع خودروها، به منوی محصولات شرکت فولاد ریخته گران توس مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

در حال بارگیری کپچا...